Ik wil doneren

Noodhulp

Klachten

Tearfund beschouwt klachten als een kans om te leren en te verbeteren voor de toekomst, evenals een mogelijkheid om zaken recht te zetten voor de persoon of organisatie die de klacht heeft ingediend.

    Wie kan een klacht neerleggen?

    Elke natuurlijke persoon en rechtspersoon die bemerkingen heeft bij de acties of uitingen van Tearfund kan hierover een melding doen. Dit geldt evenwel niet voor personeelsleden met klachten over hun arbeidsrelatie met Tearfund, zij dienen het Tearfund-beleid te volgen zoals uiteengezet in het Arbeidsreglement dat samen met hun contract is verstrekt.

    Hoe klacht neerleggen?

        • Geschreven klachten of zorgen kunnen worden gestuurd naar Tearfund op ons geregistreerde bedrijfsadres of het permanente secretariaat, zoals vermeld op onze website, ter attentie van de klachtenmanager.
        • Klachten en zorgen kunnen ook worden verzonden via e-mail naar meldpunt@tearfund.be of via het klachtenformulier op deze pagina.
        • Mondelinge klachten of zorgen kunnen persoonlijk worden gemeld bij elk personeelslid van Tearfund, met het begrip dat, zodra ze zijn vastgelegd in het klachtenlogboek, ze aan een de klachtenmanager worden overhandigd.
        • Hoewel we hopen dat u rechtstreeks contact opneemt met Tearfund om te zien of we uw klacht of zorg kunnen beantwoorden, heeft u het recht om op elk moment een bevoegde ethische commissie in te schakelen. (Bijvoorbeeld de Evangelische Alliantie Vlaanderen (EAV), die een gedragscode en meldpunt voor laakbare praktijken heeft. Informatie over hun klachtenprocedure is te vinden op hun website.)

    Vertrouwelijkheid

    Alle informatie over klachten en zorgen wordt zorgvuldig behandeld, waarbij alleen degenen die op de hoogte moeten zijn, worden geïnformeerd en de relevante vereisten voor gegevensbescherming worden gevolgd.

    Klokkenluider

    Tearfund wil ook zo spoedig mogelijk horen van iedereen die bezorgd is over de acties van medewerkers die onder de naam van Tearfund werken. Bezorgdheden kunnen op dezelfde manier worden ingediend als klachten. Het doel van het beleid is om:

    • Een eerlijke klachten- en bezorgdhedenprocedure te bieden die duidelijk en gemakkelijk te gebruiken is voor iedereen die een klacht of bezorgdheid wil indienen.
    • Ons klachten- en bezorgdhedenbeleid openbaar te maken, zodat mensen weten hoe ze een klacht kunnen indienen.
    • Te zorgen dat ons personeel weet wat te doen als een klacht of bezorgdheid wordt ontvangen, door het beleid en de procedure te verspreiden onder alle medewerkers en correct te archiveren.
    • Zeker te stellen dat alle klachten en bezorgdheden eerlijk en snel worden onderzocht.
    • Zeker te stellen dat klachten en bezorgdheden, waar mogelijk, worden opgelost en dat relaties worden hersteld.
    • Informatie te verzamelen die ons helpt om te verbeteren wat we doen.

    Verantwoordelijkheid

    De eindverantwoordelijkheid voor dit beleid en de implementatie ervan ligt bij de directeur.

    Evaluatie

    Dit beleid wordt regelmatig geëvalueerd en indien nodig bijgewerkt.

    Centraal meldpunt voor meldingen van misbruik in de ontwikkelingssamenwerking

    Als u niet tevreden bent met de afhandeling van uw klacht door Tearfund, kunt u zich in tweede instantie wenden tot het centraal meldpunt. Dit centrale meldpunt wordt georganiseerd door de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken. Informatie over het meldpunt is hier te vinden.

    Klachtformulier

    Dit formulier is beschermd door reCAPTCHA. 
    Door dit formulier te verzenden gaat u akkoord met ons  privacy beleid.